Skulpturen: Stora Jord

Hallå alles :)

Presskonferans med diverse medier imorgon..gaaaahh! now I'm feelin a bit nervous.. :)

Har nog sagt det här 20.000 gånger minst.. men aahh vad det är kul o dansa! hela klassen är såå duktiga! så kul att se. Har fått hört en del positiva saker idag som jag blev väldigt glad över :D Ser mig verkligen inte som någon "dansare" men om det ser bra ut, så är ingen gladare än jag. Koreografin sitter bättre idag iallafall. Vi har ett par dagar till på oss tack o lov. Jag har lite svårt för en rörelse, så jag får träna framför spegeln ikväll :)
Vet inte om jag har nämnt det.. men vår grupp är den enda gruppen som ska ha "live band" en discjockey som ska spela musiken live.. Vår första repning med bandet blir på fredag förmiddag! hoppas de inte gör några större ändringar i musiken då... då dör jag ;)

Efter skolan åkte jag till KAK för ett styrkepass, överkropp. Gick riktigt bra, men kände att man redan använt många av musklerna i dansen.. :)

Igår sov jag hemma hos mamma o pappa! vi såg på sunes jul o drack glögg ;) kanon mys! Sov i mitt gamla flickrum, sov som en stock.

imorrn kommer tinna över o dricker glögg & ser på bonde med mej :) myysigt. Nu ska jag göra lite kvällsmat och krypa upp i soffan till Andra avenyn/ desperates ;)

KRAMAR


image490


Eldkonst info.

Fredagen den 14 december klockan 19.30 är det dags för Eldkonst på Sandgrundsudden. Det är sjätte gången detta färgsprakande evenemang går av stapeln och projektet kan nu befästas som en tradition i Karlstad. Skådespelet kan upplevas både på nära håll och från de närliggande stränderna vid Klarälven. 1 000 marschaller kantar besökarnas väg mellan de olika installationerna. Förra gången Eldkonst uppfördes (2005) kom cirka 2 000 åskådare.

Eldkonst är ett unikt samarbets- och samverkansprojekt. Själva föreställningen utförs av cirka 200 studenter från olika kurser och program vid universitetet och bakom arrangemanget står Värmlands museum, Karlstads kommun, Dans i Värmland och Karlstads universitet inklusive Musikhögskolan Ingesund. Projektet görs i samarbete med ett företag i Säffle och delfinansieras av EU Mål-2.

Inom universitetet samarbetar studenter från Innovation- och designingenjörs-utbildningen, Lärarutbildningen samt Komposition- och Ljudsättarutbildningen vid Ingesund. Arbetet med Eldkonst är studenternas tentamen på respektive kurs.

Årets föreställning heter Chaos in motion och temat är de fyra elementen, vatten, jord, eld och luft. Elementen gestaltas vid olika stationer med dans och installationer. Dansarna utgår från geometriska figurer, Platons solider (kristaller) vilka symboliserar de fyra elementen.

Eldskulpturerna byggs upp av trälister, halm och ståltråd. Den konstnärliga upplevelsen bygger på det förlopp som startar när man tänder eld på skulpturen. När branden sprider sig lösgörs delar så att skulpturen hela tiden ändrar form eller skiftar i intensitet - ett slags automatiserad koreografi. Man räknar med att det går åt cirka 260 kilo halm till skulpturerna.

Karlstads kommun representeras av räddningstjänsten, tekniska verken och kultur- och fritidsförvaltningen. Värmlands museum håller öppet under kvällen, caféet är öppet till 22.30

Förhandsvisning
En utställning med modeller av skulpturerna visas i foajén på Värmlands museum 12-14 december, och onsdagen den 12 december kl 13.00 är det pressvisning i museets hörsal där det bjuds på smakprov av både dans och musik.

Som konstnärliga ledare för projektet står koreograf Cecilia Bjertoft och scenograf Anders Kadhammar.
kopierat från:  http://www.kau.se/aktuellt/artikel.lasso?artikel_id=5617


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0