Förlossningsberättelse

Tänkte skriva en liten förlossnings berättelse, utifrån hur jag upplevde själva förlossningen.

Det började vid halv sex tiden i söndags morse. Kände att jag inte kunde ligga kvar i sängen, utan var tvungen att gå upp. Det gjorde ont längre ner i magen, något jag aldrig känt förut. Tänkte att det säkert inte är nåt på g, så jag väckte inte upp M. Satte mej o kikade lite på familjeliv, för att få lite info. Jag gick o la mej igen nångång vid sex tiden. Där kunde jag inte ligga alls länge, för det gjorde ondare när jag låg ner. Nu väckte jag M å sa att nu har jag ont! Vi gick upp M lagade mat, men jag fick inte i mej mer än en macka. Fick tvinga i mej lite pasta. Nu börjar jag få ihållande värkar. M klockar dem o de kommer med ca 2 min mellanrum. Jag hänger över köks stolen och över sängen när värkarna kommer å andas. Det funkar bra med andningen. Vi ringer in till förlossningen, som säger att vi är välkommna in när vi känner att vi vill.
Vid halv tio beställer vi taxi. Jag har svårt att få på mej kläderna o ta mej in i taxin. Runt tio har vi fått ett rum.
De kollar bebisens hjärtljud och jag andas. Jag var öppen 4 cm när vi kom in, så litet jobb hade vi ändå klarat av hemma :) M ger mej massage i ländryggen vid varje värk :) vi lyssnar på avslappningsmusiken vi hade med oss och vi dansar i takt med den. Efter ett tag,kommer inte ihåg när fick jag lustgas. Jag var i himmelriket, verkligen! så underbart.
Vattnet har ännu inte gått, så de sticker hål, så att vattnet går. Bebis kommer snabbare till oss då säger hon. Värkarna blev intensivare och jag fick ökad dos längre fram under förlossningen. Vi hade världens underbaraste barnmorska, Marianne som ingav ett sånt lugn och hjälpte mej att behålla lugnet också. Jag vet att jag ofta frågade om vi kommer få bebis idag o hur lång tid till det tar. Jag frågar ofta också om det kommer att bli värre än så här...

När det börjar närma sig krystskedet, säger BM att min bebis inte är så samarbetsvillig längre.. What? hon som hela tiden sagt att allt flyter på så bra och allt. In kommer en läkare och tar ett prov i huvudet på bebis.. hör nåt om att sugklocka kanske är aktuellt o att han ska komma tillbaka. Uppfattar inte så mycket i det här skedet..
Men presic när han gått börjar krystvärkarna komma. 18.50 exakt. Upplevde inte själva krysningen som jobbig, minns bara att jag tyckte det gjorde jävulskt ont, eftersom hon då tatt bort min bäste vän, lustgasen ..:( Min livmoder började bli trött nu, så jag fick värkstimulerande dropp i handen. 19.18 läggs hon upp på mitt bröst. jag fattade aldrig att jag var så nära, för de sa inte att hon snart var här. Känslan när hon ligger på min mage går omöjligt att beskriva, så jag tänker inte ens försöka. Världens vackraste barn :)

Lowa Schönfeldt är nu hos oss <3

Så här efteråt känns det som om det var någon annan som födde.. kan inte förstå att det var jag! o att det gick så bra som det gjorde. Förlossningen tog ca 13 timmar och jag klarade mej igenom den på enbart lustgas :) Jag upplevde förlossningen som något fint och det är definitift en dag vi aldrig glömmer. Marcus ska inte glömmas bort. Han var ett stöd utan dess like. Han peppade, masserade och höll mej i handen. Hade inte klarat det utan honom, helt klart.


            
                




Lowa 1 dygn


Mina hjärtan, älskar er så högt.
                                                            

Kommentarer
Postat av: evelina

gud va spännande d va o läsa, man undrar ju hur d e, o du förklarade verkligen på ett bra sätt :) va skönt att allt gick så bra :D



tänk att hon e här nu!!!!!!!!!!

2008-10-03 @ 10:11:42
URL: http://eeveelina.blogg.se/
Postat av: Janni

Va fint Malin!

Skönt att allt gick så bra.

Nu är lillan äntligen här :)

2008-10-03 @ 14:17:18
URL: http://innaj.blogg.se/
Postat av: zanna

så fin berättelse! känner igen mycket av känslorna i det du skriver o håller med, kan inte fatta att man faktiskt fött barn.. hehe! :)



Ska hon heta Lowa med W? Det är superfint tycker jag!



Kramar till hela familjen!

2008-10-03 @ 15:10:17
URL: http://klemsi.blogg.se/
Postat av: Anonym

uuu, mig ska di få ge allt di har i smärtstillande! du är allt en tuff brud i lyxförpackning du <3

2008-10-03 @ 21:48:12
URL: http://kimmy-who.blogspot.com
Postat av: Karin

Vilken berättelse, skönt för dig att allt gick bra och att lilla lova mår bra!Hoppas ni har det mysigt Man kan inte föreställa sig din känsla när barnet ligger på ditt bröst som du skriver menjag får längta ett tag till!Kramar till er

2008-10-04 @ 09:19:47
Postat av: Anonym

Bra jobbat! hon är så söt!

2008-10-04 @ 13:00:53
Postat av: FREIJAS MAMMA - Caroline

Fin berättelse. Grattis till Lowa!

2008-10-12 @ 15:25:23
URL: http://freijasmamma.blogg.se/
Postat av: Emily

Hamnade på din blogg av någon anledning, vet faktiskt inte hur. Men eftersom jag själv är gravid var allt så himla mysigt och intressant att läsa. :) Kul att allting gick så bra för er. Skönt att du enbart klarade dig på lustgas kan jag tänka mig? Hoppas ni har det bra, och Grattis till lilla Lowa :)

2008-10-13 @ 11:15:25
URL: http://iskugganavminbarndom.blogg.se/
Postat av: Janni

Det var längesen jag läste din förlossningsberättelse nu. Den var väldigt fin.

Jag hoppas min förlossning blir lika bra som din och att jag klarar av det framförallt. Kram på dig!

2010-03-31 @ 18:58:38
URL: http://innaj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0